Saturday, November 8, 2008

Sebab orang islam tolak dakwah

di sini saya ingin menyentuh dua sebab mengapa orang islam tolak dakwah. pertama:

Takut.

"sesungguhnya yang takut kepada Allah diantara hamba-hambaNya, hanyalah ulama". surah al fatir ayat 28.

ulama di sini bermaksud mereka yang mempunyai ilmu agama dan mengetahui kebesaran dan kekuasaan yang ada pada Allah. apa yang saya dapat sebut disini ialah, menuntut ilmu adalah fardhu ain bagi setiap mukallaf. hal tersebut telah saya sentuh pada tajuk sebelum ini. dengan adanya ilmu maka kita akan takut pada Allah. apa yang nak diperkatakan disini ialah, ada golongan yang berjuang tapi takut nak memperjuangkan islam adalah kerana tiada taqwa kepada Allah. jika sokong perjuangan islam tak leh naik pangkat, jika sokong perjuangan islam tak dapat bantuan, jika sokong perjuangan islam tak boleh posting kerja, jika sokong perjuangan islam segala-galanya tak boleh. pemikiran ini haruslah dibuang oleh setiap mereka yang bergelas seorang islam. setiap kemungkaran yang ada wajib kita semua tegah. tidak boleh berdiam diri kerana takut seperti yang saya sebutkan tadi. yakin lah pada Allah, jika kita menolong agama Allah, nescaya Allah juga akan menolong kita.

pemimpin juga mestilah berani menegur mana-mana pihak yang melakukan kesalahan. kalau pemimpin sendiri lakukan kesilapan, maka kita semua haruslah menegur pemimpin tersebut dan jika ianya tak endah, jatuhkan pemimpin tersebut dengan apa jua sekali pun. ingat kemurkaan Allah amat besar jika kita mengangkat pemimpin yang zalim. wajib kita jatuhkan. jika kita berdiam diri jika ada golongan yang buat kezaliman tak berani nak tegur jadilah ulama itu seperti syaitan bisu, tak berani nak tegur kerana takut digugurkan daripada jawatan.

perjuangan yang nakkan kepada benda ataupun jawatan memang tak akan kekal lama. jika tak dapat apa yang dia nak, maka dia akan lari dari medan juang. perjuangan perlu kepada istiqamah. untuk berjuang tak perlu mendaftar sebagai ahli ataupun mempunyai jawatan-jawatan tertentu, perjuangan tak kira siapa, ini tugas setiap orang. cuma cara perjuangan dan dakwah sahaja berlainan. kita tidak bolehkan mereka yang tidak mendaftar ahli tidak berjuang, itu adalah pemikiran yang sempit. kita kena terima apa yang baik dan jadikan pengajaran apa yang buruk. jangan kita terus terpedaya dengan tipu daya syaitan laknatullah.

2. Kerana Pujukan

"Nuh berkata: ya Tuhanku, sesungguhnya mereka telah menderhaka kepadaku dan telah mengikuti orang-orang yang harta dan anak-anaknya tidak menambah kpeadanya melainkan kerugian belaka" surah nuh ayat 21

disini menunjukkan kita bahawa kaum nabi nuh telah memakin pujuk rayu orang kaya yahudi dengan sogokan harta. mereka menyuruh jangan ikut nabi nuh kerana jika sokong nabi nuh mereka tak akan dapat apa-apa. ini jelas berlaku dalam negara kita pada hari ini.

mak cik mak cik kat kampung ramai terpedaya dengan wang rm 300. dengan wang itu mereka berjaya menarik golongan-golongan yang ilmu rendah dah golongan yang bependapatan rendah. mereka berjaya menyesatkan umat islam dengan wang. mereka juga mengugut kalau sokong perjuangan islam tak ke mana katanya. asyik dok surau masjid je. itu adalah jelas bertentangan dengan islam. golongan-golongan seperti ini telah lama wujud dan sampai sekarang pun masih ada malahan sudah berleluasa.

jadi tugas kita setiap yang mengaku beriman kepada Allah mestilah ambil kerja ni supaya syiar islam dapat dibentuk dimuka bumi bertuah malaysia ini. janganlah kita msih lagi lena dibuai dengan dunia yang hanya sementara ini. jangan takut dan jangan gentar dalam istiqamah perjuangan. Allah bersama dengan orang-orang yang menegakkan kebenaran.....

No comments: