Saturday, November 8, 2008

Perkara yang patut kita miliki. (siri 2)

3. Mujahadah (bersungguh-sungguh melawan hawa nafsu)

hawa nafsu adalah musuh yang paling besar bagi setiap diri. hawa nafsu hanya cenderung untuk melakukan kejahatan dan menjahui kebaikan. tiada sekali-kali nafsu itu menunjuki tuannya untuk dekat dengan Allah. bahkan sentiasa ia mencari-cari jalan untuk menjauhkan tuannya dengan Allah setiap masa. Allah berfirman:

"dan aku tidak membebaskan diriku (dari kesalahan) kerana sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan kecuali nafsu yang drberi rahmat oleh Tuhanku. sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun Lagi Maha Penyayang" surah yusof ayat 53

sebagai umat islam hendaklah kita berjuang untuk melawan hawa nafsu jangan sampai ianya menguasai diri kita. didiklah nafsu agar tenang dan tenteram serta suci dan bersih. Allah berfiman:

" dan orang-orang yang berjihad (yakni orang yang bersungguh-sungguh) untuk (mencari keredhaan atau jalan) kami, benar-benar akan kami tunjukkan mereka jalan-jalan kami. dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik"
surah al an kabut ayat 69.

sebagai umat islam, kita mestilah sentiasa bersungguh-sungguh pada jalan Allah dengan mengejakan berbagai-bagai taat atau ibadah demi memastikan nafsu terkawal, baik, bersih daripada penyakit nifaq, suci tenteram serta memperoleh kemuliaan dan keredhaandari Allah. dan itulah semulia-mulia hal tatkala kita kembali KepadaNya.

4. berkata-kata yang baik.

sesungguhnya setiap perkataan yang baik itu menjadi satu amalan daripada amal-amal sedekah bagi pelakunya. orang-orang yang baik perkataannya dikasihi Allah Taala dan sentiasa sejuk mata hatinya berdamping diri kepada Allah.

sebahagian daripada perkataan yang dipuji itu memberi nasihat atas perkara yang baik. kerana ingat memperingati itu memberi manfaat bagi orang mukmin. firman Allah:

" dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu memberi manfaat bagi orang-orang yang beriman"
surah azzariat ayat 55

dari kerana itu cuba kita perhatikan bagaimana orang-orang yang sentiasa duduk dalam majlis ilmu, adalah terlebih elok perangainya dan terlebih jauh daripada melakukan perkara yang ditegah Allah jika dibandingkan dengan orang-orang yang tidak membiasakan diri mereka pada majlis-majlis tersebut.

maka hendaklan kita sentiasa berpesan-pesan atas perkara yang baik supaya dengan yang demikian dapat menolong orang lain melakukan perkara yang dikasihi oleh Allah S.W.T....

jumpa lagi dalam siri ke 3

2 comments:

Anonymous said...

siri satu nye mane??

Anonymous said...

from yus

siri satu tajuk yang sama tapi tak ada tulis siri 1. tajuk sahaja yang ditulis.