Tuesday, November 11, 2008

Dunia Hanya Sementara

dunia merupakan bangkai bagi orang mukmin yang betul-betul beriman kepada Allah. jadi setiap dunia yang kita miliki seolah-olah kita memiliki bangkai. jadi usahlah kita kejar dunia yang sementara ini. tiada yang kekal melainkan di akhirat nanti. saya tidak mengatakan yang dunia tidak boleh di cari, tapi jangan lupa dan lalai terhadap perintah Allah semasa mencari dunia tersebut. apa gunanya dunia kalau ianya dicari tanpa sembahyang, apa gunanya dunia yang dicari tanpa keberkatan dari Allah. jadi cari dunia dengan mendapat keberkatan dari Allah adalah terlebih aula.

oleh kerana alam dunia ini tidak kekal, maka segala kenikmatan ini, walaupun sehebat manapun ia masih sedikit jika dibandingkan dengan kenikmatan akhirat begitulah sebaliknya kesengsaraan di dunia ini walau sehebat manapun ia masih kecil dibandingkan dengan kesengsaraan di akhirat.

bertitik tolak dari kongsep itulah, maka kita mestilah berusaha bersungguh-sungguh untuk menanggung segala keperitan, kesusahan dan kepayahan dan kita mesti menghadapi segala ranjau dan rintangan semata-mata untuk tetap berada di atas landasan kehidupan diredhai oleh Allah kerana jika kita berjaya dalam ujian ini, maka kita dijanjikan dangan kenikmatan yang akan menjadikan kita lupa sama sekali dengan penderitaan yang kita alami sebelum ini tatapi yang lebih menakutkan kalau kita gagal dalam ujian ini, maka kesengsaraan akhirat akan meluputkan sama sekali kecapan nikmat kita didunia ini.

jadi kesimpulnannya, carilah akhirat mengatasi dunia. saya bukan hendak menyatakan dunia itu salah tapi, kebiasaannya manusia yang terlibat dengan mencari dunia yang lebih ini akan lalai pada perintah Allah. (tidak semua).

No comments: