Sunday, November 16, 2008

Rendahkan Hati Bila Berdakwah

berdakwah merupakan perkara wajib yang perlu diambil oleh setiap orang mukmin. jika ia ditinggalkan maka nescaya ianya akan telah melanggar hukum Allah. berdakwah banyak caranya. tidak kisah kita hendak lakukan dengan cara mana sekali pun janji ianya tidak lari dari hukum syarak.

bila kita mengajak orang kepada kebaikan, janganlah kita merendahkan orang lain kerana orang yang kita ajak itu tidak mahu mengikut apa kita inginkan. sebaliknya memuliakan dia dan sentiasa berdoa supaya Allah buka pintu hati bagi mereka yang masih belum menerima dakwah islam. rendahkan hati kita bila bercakap dengan orang. jangan kita rasa diri kita sudah cukup hebat untuk berhujah dan jangan kita rasa diri kita ini sudah mantap dengan ajaran islam. bila kita mengajak orang untuk menyertai kumpulan dakwah atau kumpulan tertentu, janganlah hati kita terdetik perasaan tidak puas hati kerana mereka yang kita ajak itu tidak mahu mengikut seperti kita ikut. janganlah kita terus berkata "apalah dia tu, susah sangat nak join, tengok aku senang je" jangan sesekali berkata begitu kerana perkataan adalah pemilik hati yang sombong dan riak. jika ada pada hati kita, mak buangkanlah dengan segera sebelum izrail datang menjemput.

bila orang yang kita ajak itu tidak mahu mengikuti, janganlah kita memandang dengan emosi, pandanglah dengan mata hati yang penuh tawadhuk. jangan sesekali terdetik pada hati dengan menyatakan "benci sungguh dia tu, kenapa la susah sangat ni. aku dulu tak la macam ni, senang je boleh ikut" lagi, "apalah dia tu, susah sangat nak buat amal tu, tengok aku, rajin, solat jemaah tak tinggal, kenapa la budak-budak ni susah sangat nak turun surau untuk solat berjamaah" jangan sesekali berkata begitu. sebaliknya kamu hendaklah berdoa kepada Allah supaya Allah mempercepatkan terbukanya hidayah kepada mereka itu.

jangan rasa diri kita sudah tinggi bila berada dalam jawatan yang tinggi. diantara tujuh golongan yang diuji yang telah saya nyatakan sebelum ini adalah salah satunya adalah pemimpin. kita jangan megah dengan jawatan yang ada. tanggungjawab sebagai pemimpin bukannya ringan. ianya amat berat untuk dipikul kerana ianya melibatkan semua orang.

untuk memastikna orang menerima dakwah kita, kita haruslah memperbaiki diri dan kumpulan jemaah berkenaan terlebih dahulu. tugas manusia ialah mengajak orang dan yang memberi petunjuk dan hidayah adalah Allah. oleh itu janganlah kita beranggapan negatif kepada mereka yang masih belum menyertai dakwah kita.

semoga perjuangan kalin diberkati Allah.. amin....

No comments: