Tuesday, November 18, 2008

Manusia Sering Melakukan Kesilapan

bila sebut saja manusia, ianya tidak terlepas melakukan kesilapan. melainkan malaikat, malaikat sentiasa tunduk dan patuh pada Allah. manusia tidak dapat lari daripada melakukan kesalahan dan kasilapan. oleh sebab itulah Allah sentiasa menyuruh kita bertaubat setiap hari. bila kita bertaubat meminta ampun kepada Allah, nescaya Allah amat suka. Allah amat suka bila hambanya suka mengadu padaNya.

tidak seperti manusia, bila kerap kita meminta sesuatu daripada seseorang, apa akan jadi, sudah tentu mereka itu akan marah. tetapi Allah tidak begitu, selagi banyak dan kerap kita minta, selagi itulah Dia akan suka.

untuk bertaubat tidak semestinya kita bangun tahajud, bila-bila masa pun boleh, janji benar-benar insaf diatas segala kesalahan. selalu mengaku kepada Allah yang kita ini memang banyak melakukan dosa.

jika dosa itu bersangkutan dengan manusia, maka hendaklah kita meminta maaf kepada individu itu sendiri. jika tidak, dosa kita tidak akan terampun dan segala amalan kita hanyalah umpama pohon yang tidak berbuah. daunnya lebat tetapi hasilnya (buah) tiada.

oleh itu, sepanjang saya berkenalan dengan semua sahabat-sahabat yang saya bersahabat tidak kira dimana jua, saya memohon kemaafan daripada kamu semua. sekiranya sepanjang persahabatan kita selama ini telah mengguriskan atau menyakiti hati kamu semua, saya harap kamu dapat memaafkan saya. jika ditakdirkan saya meninggal sekali pun, maka saya akan pergi dengan hati yang sejahtera tanpa bersangkut lagi dengan kamu semua. begitu juga sebaliknya, dan segala dosa yang korang lakukan terhadap saya, saya maafkan kamu semua......

semoga Allah tetapkan iman kita diatas jalan yang benar.. amin...

No comments: