Sunday, November 9, 2008

dulu aku mat rempit

dalam kehidupan aku sebelum ni, aku pernah terjebak dengan mat rempit. motor ex5 aku dah tak jadi ex5. dah jadi apa ntah. tiap minggu korek enjin nak kasi power sket. tiap-tiap kali racing mesti kena buka. apa dah jadi.

waktu tu aku belajar di TESDEC.. (terengganu skills developement center) di marang terengganu after spm. masa aku nak pi daftar tu.. masyaAllah, keliling penuh dengan hutan dan kawasan berbukit. line telefon pun tak ada. aku dah mula terfikir. macam mana nak hidup ni. selepas mendaftar aku dibawa masuk ke asrama. dalam tu semua jenis orang ada, aku sempat berkawan dengan mat-mat gian, nasib baik aku tak jadi gian juga.. hehehe. ada sorang kawan aku tu, sedang hidu ganja, aku tengok cam best je.. aku nak try, tapi ish terdetik di hatiku, mana boleh buat keja ni. pada malam tu, dia merapu kemabukan. huhuhu.. tak dapat tido dia tu. malam-malam berikutnya aku suka tengok gelagat budak-budak ni. suka sangat kacau orang tido. buat topeng hantu la. macam-macam la. aku hanya bertahan semala seminggu je kat asrama. tak tahan beb makan pun susah. aku ambik keputusan dok luar. berpakat dengan beberapa geng lain cari umah sewa. jumpa la umah sewa tu. dekat simpang nak masuk lbh kurang 5 km. rumah buruk je. nak cari yang murah katakan.

dirumah sewa tu lah aku bawa motor. tiap-tiap hari aku berulang alik ke kuliah. kalau mereka yang penah lalu ikut jalan dari rhu rendang nak ke bukit payong tu dan melaui jalan bukit kor tu, ha tau la jalannya macam mana. berbukit-bukit. jalannya amat bahaya kerana lembu dan kerbau selalu melintas. tiap kali nak pegi kelas mesti merempit. tak fikir keselamatan dah. fikir seronok je. malam berfoya kedai pelayan. ish-ish teruknya. tiap-tiap minggu balik kg. berulang dari kg ke marang. time tu mesti berlumba balik. siap meniarap atas motor lagi. macam korang tengok mat rempit sekarang la. akau dah lalui semua tu. tak yah la mat rempit ko nak bangga dengan tu semua. aku dah buat dah dulu. hehehe.

musim exam kami buat perancangan untuk sambut merdeka selepas exam, apa lagi. perancangan kami tak ada lain dah. merempit la. pada hari last exam, motor kami di diletakkan exzos 'golo'. exzos ni duduk 2km pun dah dengar, betapa kuatnya bunyinya. tamat je exam, kami mula start motor dan pulas minyak kuat-kuat. bergema seluruh kampus. tujuan kami buat gitu sebab tak puas hati dengan pentadbiran. ada ke patut kami tak leh bawa motor time dok asrama. dah la nak kuar payah.. huh, hari last kami tunjuk perasaan la. kami pusing seluruh kampus dengan beberapa pusingan. sambil-sambil pulas minyak dengan kuat. ha padan muka, bising seluruh kampus, ramai yang menyaksikan. cikgu yang tengok pun tak tau nak buat apa dah.. huhuhu.. kesian. selepas kami keluar pintu pagar kami mula sessi perlumbaan. time tu memang cukup dasyat la. tak ingat dunia dah, mati pun tak ingat. nak seronok punya pasal la. huhuhu.

jadi sekarang aku tak main dah benda-benda mengarut tu, buang masa dan duit je. aku dah taubat dah. tapi angin masih ada, tapi bukan motor la. sekarang aku guna keta dah. ngan keta pun aku tak reti naik slow. aku tak leh tengok orang potong-potong aku ni. naik angin weh.. hehehe. tapi aku buat tu pun bertempat la dan tengok keadaan la. aku tak sejahat tu.. hehehe. kalau member-member yang penah naik keta dengan aku tu, tau la macam mana cara aku drive. time balik kg cuti sem ari tu ada sorang member tu cakap, "ni boleh sain surat mati ni" hehehe. aku tersenyum je. apa pun aku tau keselamatan, semuanya atas takdir. kita hanya merancang dan tuhan yang akan menentukan segalanya.

jadi pesanan kepada mat-mat rempit tu, berhentilah keja yang tak berfaedah tu. baik korang pegi ke surau atau masjid untuk dengar majlis ilmu. ada juga faedahnya. daripada dok melepak tak tentu hala. tak dapat apa pun. jadi, cerita ni aku bukan nak suruh korang tiru cara aku. saja nak kongsi pengalaman pahit manis menjadi mat rempit je.

No comments: