Sunday, November 16, 2008

Bergantung Hati Pada Allah

bergantung hati kepada Allah ertinya berpegang hati hamba kepada Allah dalam semua keadaan. yakni mendapat tempat meletakkan segala harapan dan tempat untuk diminta segala hajat dan pertolongan. dan juga sebagai tempat untuk berlindung daripada segala yang ditakuti.

dan sungguhnya mesti kita yakin bahawa tiada yang boleh melepasi kita daripada sesuatu kesusahan melainkan Dia. dan tiada yang memelihara kehidupan kita daripada sesuatu yang bahaya melainkan Dia. dan banyak lagi hal-hal yang lain. kesemua itu hendaklah ada pada hati hamba yang beriman kepada Allah.

maka setelah kamu faham, demikianlah Allah dengan segala sifat kebesaranNya, maka hendaklah kamu sentiasa memohon kepadaNya apabila berkehendak kamu akan sesuatu. jangan kamu minta dariapda yang lain selain daripada Allah.

maka, jika kamu berhajat akan sesuatu hajat, pohonlah dengan Allah, jangan mengharapkan hajat kamu kesampaian dengan makhluk. ini merupakan syirik kepada Allah. mempercayai bahawa yang memberi sesuatu adalah makhluk, bukan Allah. buangkanlah sifat-sifat tersebut supaya kamu selamat dunia dan Akhirat.

No comments: