Friday, November 14, 2008

Asuhan Kepada Akhlak Hati Yang Baik

wahai segala yang menutut kepada jalan akhirat, hendaklah kamu ketahui bahawa hati itu adalah tempat tilik bagi Allah terhadap hambanya. adapun tubuh kamu tempat tilik bagi manusia. maka kamu hiasi akan hati kamu yang tempat tilik bagi Allah terlebih bersangatan daripada menghiasi tubuh kamu yang tempat tilik bagi manusia. dan tersangat jahil jatuh pada kebanyakan manusia yang terlebih mengasihi tubuhnya daripada hatinya. dibiarkan hatinya bergelombang dengan najis maksiat. pada hal hati itu menjadi cermin bagi setiap hamba yang beriman kepada Allah. iaitu tempat menilik kepada Allah. dan dengan dia (hati) juga menilik hamba itu akan dirinya.

maka bagaimana kamu ingin menilik hati kamu sekiranya hati kamu penuh dengan dosa dan maksiat? maka disini digariskan empat perkara yang perlu kamu lakukan untuk menghidupkan hati kamu

pertama, fikir olehmu akan sifat-sifat keelokan bagi Allah. dan fikirkanlah setiap pemberian Allah kepada kamu. adakah kamu masih lagi ingkar? Allah telah kurniakan berbagai-bagai jenis kenikmatan bagi kamu. adakah kamu mendustakannya?

kedua, fikir hal dirimu. sedahkah kamu berbekal dengan bekalan yang cukup unutk menuju ke kampung akhirat? bersediakah kamu unutk kembali ke alam baqa'?

ketiga, fikir oleh kamu akan dosa-dosa kamu yang terdahulu. dengan memikirkan dosa tersebut, maka kamu akan berusaha unutk taubat sungguh-sungguh kepada Allah. bila taubat kita diterima, maka bersihlah hati kamu.

keempat, fikir hal duniamu. adakah dunia yang dikurniakan oleh Allah ini kamu bersyukur dengannya? atau sebaliknya? adakah kamu gunakan harta kamu kejalan yang direhdai oleh Allah? adakah harta yang kamu miliki kamu berjuang unutk agama Allah? kalau sudah. teruskan usaha kamu supaya harta kamu diberkati. kalau masih belum, tunggu apa lagi. adakah kita hendak tunggu malaikat izrail datang terlebih dahulu. maka akan menyesallah kamu sekiranya kamu mati sebelum kamu mewakafkan diri kamu untuk agama Allah.

ingatlah kamu bahawa tipu daya syaitan amatlah luas. janganlah kamu terpedaya dengan tipu daya tersebut kerana kamu akan menyesal diakhirat kelak. semoga Allah selamatkan saya dan kamu semua daripada terjatuh atas yang demikian itu.....

(maaf, penulisan ini menggunakan ayat kitab lama. kalau tak paham boleh bertanya)

1 comment:

eizan said...

artikel yg sgt bermanfaat...klu ada cara atau tips utk kekal istiqamah dlm beribadah kemukakan yer...syukran