Tuesday, November 18, 2008

Pelihara Lidah Dari Perkataan Melaknat

melaknat boleh di bawa erti yang pertama ialah mencerca. dan yang kedua bermakna suatu kalimah yang membawa erti supaya orang yang dilaknat itu jauh daripada rahmat Allah.

kalimah laknat ini sudah menjadi kebiasaan bagi lidah manusia. adakah kita tidak mengetahui bahawa kalimah laknat boleh membawa kepada dosa yang amat besar? dan kamu mesti berfikir sebelum kamu melafazkan kalimah laknat kepada seseorang itu, adakah kamu suka apabila orang melafazkan perkara yang sama ke atas kamu? tentu sekali tidak bukan? kalau tidak, kenapa kamu suka bercakap melaknat manusia lain?

oleh itu, maka kamu hendaklah memelihara akan lidah-lidah kamu daripada berbuat demikian supaya sejahtera hidup kamu dan tidak terkena sumpahan itu atas diri kamu sendiri.

hendaklah kamu ketahui bahawa setiap perkataan laknat itu akan balik kepada diri kamu sendiri. jika kamu minta kejahatan ke atas orang lain, maka nescaya kejahatan itu akan jatuh pada dirimu sendiri. jika kamu perhatikan sekeliling kamu, jika kamu kenal seseorang yang suka melaknat orang lain, adakah hidupnya aman dan sentosa?

sabda nabi SAW yang bermaksud.

"barangsiapa yang melaknat seseorang mukmin, maka seperti membunuhnya" hadis riwayat Bukhari

oleh itu, jagalah diri dan lidah kamu daripada mencerca orang lain kerana dosanya amat besar dan tidak lepas dengan taubat melainkan dengan kamu meminta maaf kepada mereka yang kamu laknat itu. jika sekiranya sudah terjatuh pada diri kamu, taubatlah segera dan minta ampunlah kepada mereka yang terlibat dengan sumpahan laknat kamu. semoga hidup saya dan kamu diberkati Allah... amin......

1 comment:

Anonymous said...

itu kalau mu'min....kalau orang tu menganiaya??...sekarang pun..berapa keping mu'min yang ada zaman sekarang??...