Sunday, November 16, 2008

Hidup Beragama Teras Kejayaan

Agama islam adalah agama yang telah sahih kebenarannya. maka barangsiapa yang mengambil jalan ini nescaya kehidupannya tidak tergolong dalam golongan orang-orang yang sesat. untuk itu, kita sebagai umat islam haruslah bersyukur atas nikmat islam yang Allah telah kurniakan kepada kita tanpa bersusah payah.

dalam menjalani kehidupan kita, cabaran dan dugaan memang hebat. barangsiapa yang mengambil jalan agama maka selamat lah ia dan sebaliknya jika mereka itu mengambil jalan selain dari jalan Allah.

untuk menuju jalan Allah, kita haruslah mempunyai mujahadah yang sungguh-sungguh. jangan kita mudah kecewa dengan diri kita sendiri. walaupun kita tidak mempunyai akademik yang hebat, tapi kita cuba amalkan hidup beragama, maka ianya tidak sia-sia. akademik tinggi tidak melambangkan seseorang itu berjaya dalam hidup. tapi Allah menjanjikan bahawa orang yang tinggi ilmu agama dan mengamalkannya dan menyampaikannya ianya akan mendapat kejayaan hidup du dunia dan juga akhirat.

cuba kita perhatikan sekeliling masyarakat kita pada hari ini, ramai golongan yang berpelajaran tinggi. tetapi apa komitmen mereka bila berada di kampung halaman? kadang-kadang hendak tumpang jadi imam pun tidak boleh. kalau tidak mahu jadi imam, hendak tumpang makmum pun sudah memadai. engar lulusan universiti al azhar (sebagai contoh), tapi henadak tumpang jadi imam pun tidak boleh. (tidak semua) ini mereka yang mengambil jurusan dalam bidang keagamaan. cuba bayangkan bagi mereka yang tidak ambil jurusan keagamaan. apa akan jadi pada mereka.

jadi, walau di mana kita berada pun, amalkanlah cara hidup beragama. biarlah akademik rendah asalkan akidah kita sebagai umat islam terjaga.di sini bukan hendak menafikan yang akademik itu tidak penting. penting juga. tapi apa yang hendak di sebut disini bagi mereka yang kurang dalam bidang akademik jangan mengeluh. anda tidak pandai akademik, ambillah jalan akhirat. tidak rugi, malah menguntungkan.

Adanya segulung ijazah, adanya segulung diploma, adanya segulung sijil, tidak ada gunanya jika kita menolak cara hidup islam. tidak memberi kesan apa-apa kepada kita dunia mahupun akhirat malahan keburukan pula akan melanda.

jadi amalkanlah cara hidup islam. "HIDUP BERAGAMA TERAS KEJAYAAN"

No comments: