Thursday, November 13, 2008

Hidupkan Hati

hati merupakan anugerah Allah yang tiada nilainya. hati merupakan kawalan bagi seluruh anggota tubuh badan kita. maksud disini ialah, hati merupakan ibu segala anggota. jika hatinya baik, maka baik lah seluruh anggota badannya atau baik lah akhlaknya. oleh itu hati mesti dihidupkan dan dibersihkan selalu agar ianya sentiasa bersinar dengan sinar keimanan.

kebaikan yang ada pada hati seseorang itu akan dapat dilihat dengan zahirnya sesuatu perbuatan yang dilakukan oleh anggota tubuhnya. jika baik hatinya nescaya baiklah kelakuannya. demikian juga sebaliknya, jika hatinya bersifat dengan sifat yang jahat, maka akan lahirlah pada anggota tubuhnya kelakuan yang jahat.

oleh kerana itu, hidupkan hati kita dengan berzikir kepada Allah. hati yang selalu berzikir jiwanya akan menjadi tenang. selawat juga penting. kalau boleh jangan tinggal selawat dan zikir. tiap-tiap hari kena buat.

hati juga boleh diidupkan dengan selalu bermuhasabah diri dan selalu bercakap dengan Allah. bila kita duduk sorrang-sorang, bercakap dengan Allah, mangadu yang kita sebenarnya banyak melakukan kesilapan dan dosa. bila kita selalu buat macam tu, insyaAllah hati kita akan memandang Allah sentiasa. tiada pergantungan melainkan pergantungan daripada Allah sahaja.

janganlah kita mengharapkan pertolongan yang lain dari pertolongan Allah. jangan mengharapkan manusia yang akan memberi rezeki.. semuanya Allah... barulah hidup kita diberkati Allah....

No comments: