Friday, November 7, 2008

Ke Mana Hala Tuju Mahasiswa

topik ini membicarakan mengenai kedudukan mahasiswa setelah tamat pengajian. seperti semua sedia maklum, mahasiswa merupakan golongan yang terpelajar yang mampu mengubah nasib negara. jika di kampus, mahasiswa begitu aktif dengan persatuan dan sebagainya, tetapi kenapa bila tamat sahaja pengajian mereka tidak menyertai mana-mana badan yang ada diluar (tidak semua). ada kalanya mereka hebat berjuang dalam kampus tetapi keluar sahaja kampus mereka diam kan mereka. kenapa hal ini boleh berlaku?

mengikut pandangan saya setelah saya memperhatikan gelagat mahasiswa, mereka suka bergiat aktif dengan semangat dan dengan ahli yang ada kumpulan tersebut sahaja. jika ada dalam kalangan ahli yang tidak berdaftar memberi pandangan, mereka tidak akan terima dengan alasan mereka itu orang luar. fenomena ini memang berlaku dalam kumpulan mahasiswa. saya juga memerhatikan mereka akan berkawan dengan kumpulan ahli kumpulan mereka sahaja. mereka tidak mahu berkawan sekiranya bukan ahli dengan alasan hendak menjaga fikrah.

dalam konsep dakwah ianya tidak bertempat dan tidak perlu memilih. bila kita hendak sampaikan dakwah kita, kita mestilah mengajak manusia kepada kenal Allah. bukan untuk suruh kenal ahli kumpulan dan jemaah tertentu. bila jalan yang kita ambil adalah betul, jalan yang diredhai oleh Allah, maka bila kita berdakwah kepada manusia untuk mengenal Allah dengan secara automatiknya mereka akan kenal jemaah dan secara sendiri akan menyertai jemaah tersebut. ini jika jemaah tersebut diredhai allah. kalau jemaah yang tidak diredhai Allah maka segala usaha yang dilakukan sia-sia. oleh itu setiap perkara yang kita lakukan mestilah mendapat keredhaan Allah.

untuk mencari keredhaan Allah kita mestilah melakukan amal ibadat dengan ikhlas. kalau boleh sembunyikan lagi bagus. tidak perlu memberi tahu orang lain atau menghebahkannya. sentiasa muhasabah diri iaitu sentiasa bercakap dengan Allah dengan mengadu kesalahan dan mengadu yang kita ini banyak melakukan dosa. bila hati kita hidup, maka mudahlah kita untuk mendapat ma'rifatullah. bila kenal Allah maka kehidupan kita akan menjadi lebih sempurna dan mudah-mudahan kehidupan yang diredhai oleh Allah. amin.

mengenai mahasiswa, saya berharap anda semua jangan tidak tahu membawa diri selepas tamat pengajian. jadilah diri kita penolong-penolong agama Allah. jangan sesekali kita menjadi penolong mereka yang sesat. jika kita terlibat perkara yang Allah murka nescaya kita akan mendapat kebinasaan sama ada dunia dan juga akhirat. bila kehidupan yang tidak diredhai Allah maka segala urusan hidup tidak akan aman dan tenteram. cuba kita tengok kehidupan orang-orang alim. walaupun kerja tak tetap, rumah tak besar, perbelanjaan tak berapa cukup, tapi kehidupannya tenang saja. tak nampak raut wajah yang serabut pun. itu lah kehidupan orang yang mendapat keredhaan daripada Allah.

dalam persahabatan, jangan kita menghina saudara kita kerana kekurangan yang ada pada mereka itu. kerana terkadang jiwanya terlebih kaya dengan keimanan, ketaqwaan, pemurah dan berbagai-bagai lagi sifat yang baik yang tiada pada kita. jangan sesekali memandang orang itu rendah. kita menyangka orang itu rendah, pada hakikatnya orang itu lebih tinggi daripada kita.

kalau ada salah dan silap dalam penulisan ini harap dapat ditegur untuk membina. saya yang daif ini bukan nak tunjuk pandai tapi untuk peringat memperingati antara kita. kalau saya buat silap tegur, kalau kamu buat silap saya tegur. kalau ada silap tolong tegur,. ini adalah salah satu cara untuk membina diri kita. kalau saya melakukan kesilapan tanpa saya sedari dan anda semua tidak tegur, sampai bila pun saya dok dalam keadaan silap la. jadi tegurlah. saya sedia menerimanya.

No comments: