Saturday, November 8, 2008

Keberkatan Ilmu

Menuntut ilmu adalah wajib bagi setiap orang yang bergelar islam. Ini jelas menunjukkan seperti sabda nabi SAW yang lebih kurang maksudnya “ tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahad” dan ” tuntutan Ilmu sehingga ke negeri cina”. Di sini jelas menunjukkan kepada kita bahawa wajib menuntut ilmu bagi kita semua. Skop tajuk ini amat luas. Jika nak dibicarakan ianya terlalu banyak. Jadi di sini saya ingin menyentuh sedikit mengenai keberkatan ilmu.

Ilmu merupakan elemen yang penting dalam kehidupan kita bagi setiap orang. Tanpa ilmu kemanakah kita. Tanpa ilmu siapa lah kita. Tanpa ilmu dimanakah kedudukan kita. Persoalan-persoalan akan timbul. Jadi tahukah kita kepentingan ilmu. Kadang-kadang kita menuntut ilmu hanya untuk lulus perperiksaan sahaja. Walaupun ilmu tinggi tapi niat untuk mendapat ganjaran seperti diploma atau ijazah sahaja maka ilmu yang kita miliki tidak berkat dan tidak mampu untuk menolong kita untuk mendapat redha Allah. Walaupun ilmu kita sedikit berbanding dengan orang lain, tapi ianya ada keberkatan disebaliknya, maka ilmu tersebut mampu membawa diri kita ke arah kebaikan. Apa yang saya bincangkan di sini bukan sahaja ilmu duniawi malahan ilmu akhirat juga. Ianya sama-sama penting.

Ilmu dunia pun kalau digunakan dengan cara yang betul akan menjadi bekalan untuk di bawa ke akhirat. Ianya bergantung kepada niat seseorang. Niat belajar untuk tolong agama allah maka jadi lah ia untuk membantu ke kampung akhirat. Jika semata-mata untuk duniawi, sekadar dapat dunia sajalah. Rugi lah kalau macam tu. Jadi sama-samalah kita perbetulkan niat kita untuk mencari redha Allah. Pasangkan niat dalam hati belajar untuk menolong agama Allah. Sia-sialah kita belajar kalau niat kita belajar untuk dapat dunia dan lulus peperiksaan. Niat la sekarang. Tunggu apa lagi.

Jadi di sini, saya nak peringatkan kepada mereka yang kurang ilmu pengetahuan, jangan lah berkecil hati bila tengok orang hebat-hebat denga ilmunya. Walaupun ilmu kita rendah tapi keberkatan ada, insyaAllah terjamin untuk mendapat redha Allah. Kepada mereka yang berilmu tinggi jangan bangga dengan ilmu yang ada. Belum tentu lagi ada keberkatannya. Sama-samalah perbetulkan niat kita semua.

Saya nak ulas mengenai ilmu ni memang cukup banyak, tapi saya nak berhenti setakat ni dulu. Kalau ada masa yang terluang lagi insyaAllah saya akan ulaskan lagi. Di sini saya bukan nak tunjuk yang saya hebat menulis benda ni semua. Saya insan lemah juga. Saya pegang amanah dari Allah. Sampaikan walaupun satu ayat. Kita wajib sampaikan walaupun sedikit apa yang kita tahu. Ada salah dan silap harap dimaafkan. Jumpa lagi di lain artikel. Wassalam...

No comments: