Friday, November 7, 2008

khurafat merupakan syirik

tajuk ini di tulis kerana aku tertarik dengan khutbah yang dibaca pada hari jumaat 7 nov 2008 di surau al falah. tajuknya amat penting bagi saya kerana kena dengan masyarakat sekang ini. tajuknya "khurafat membawa sesat"

dalam isi khutbahnya, antara amalan khurafat yang yang masih subur dalam masyarakat kita pada hari ini ialah yang pertama, mempercayai bomoh dan dukun dapat memenuhi sesuatu hajat. sesetengah masyarakat kita pada hari ini mempercayai sungguh-sungguh kepada bomoh. bila mereka ingin memenuhi hajat, mereke akan berjumpa dengan bomoh. antara hajat yang sering dilakukan ialah seperti hendak naikkan pangkat, kedudukan, pengaruh, atau mendapat calon isteri atau suami dan juga untuk menghilangkan penyakit. demi mencapai cita-cita tersebut, golongan ini sanggup menghabiskan wang beribu-ribu. padahal ini jelas menujukkan ianya syirik kepada allah kerana meletakkan kepercayaan kepada makhluk lebih daripada mempercayai Allah.

amalan yang kedua ialah, memakai tangkal azimat dengan keyakinan tertentu seperti menjadi kebal, pelaris perniagaan, penolak bahaya, penyembuh penyakit, penggerun, penunduk musuh dan sebagainya. ini juga jelas menunjukkan syirik kepada Allah.

amalan ketiga ialah mempercayai ada hari yang membawa sial. apa-apa program yang hendak dijalankan tidak boleh dilakukan pada hari berkenaan. ini juga merupakan syirik kepada Allah.

amalan terakhir yang disebut ialah masyakat mula mempercayai bintang dan angka-angka yang boleh membawa tuah dan keberkatan. sebagai contoh memberi nombor pendaftaran kenderaan yang tertentu dengan alasan membawa tuah. semua perkara diatas adalah syirik/menyekutukan Allah/menduakan Allah.

kesan daripada kepercayaan khurafat.

1. boleh merosakkan akidah dan membatalkan iman.

2. berlaku pembaziran masa kerana menunggu hari yang membawa berkat atau tuah.

3. berlaku pembaziran wang ringgit kerana membayar pengeras atau upah dukun bomoh.

4. berlaku permusuhan atau pembunuhan kerana terlalu mempercayai ramalan yang tidak benar.

5.wujud kegelisahan dan ketidaktenteraman jiwa kerana bergantung kepada kuasa selain dari Allah.

6. menjadi mangsa jenayah seks golongan yang tidak bertanggungjawab.

oleh itu kepada mereka yang sudah terlibat, taubatlah sungguh-sungguh kepada Allah supaya amalan kita diterima oleh Allah dan hidup mendapat keberkatan dariNya. kepada yang belum terlibat, pesanan supaya berhati-hati dengan perkara itu dan beringat sebelum kena. jadilah diri kita penolong-penolong agama Allah.

No comments: