Saturday, November 22, 2008

Bala

Bala atau ujian merupakan ketentuan Allah untuk menguji hambanya sama ada dalam keadaan sedar mahupun tidak. bala terdiri dari dua iaitu:

bala ta'kzib

bala ta'zib merupakan bala yang jahat dengan erti kata lain, jika bala itu turun maka orang kena bala itu semakin jauh dengan Allah. bukan sahaja jauh dengan Allah, malah jauh segala seklai ingat akan Allah bila terjatuhnya bala tersebut. bila sesuatu bala menimpa, mereka tidak nampak yang Allah turunkan bala tersebut, malahan menyalahkan Allah kerana beri ia bala. bila bala turun, mereka menyumpah atau mengeluarkan kata-kata kesat dulu. mereka langsung tidak nampak itu adalah ujian daripada Allah.

bala ta'krib

bala ini merupakan bala yang baik, jika mereka yang terlibat dengan bala ini mereka hanya nampak Allah dan terus memohon kepada Allah terlebih dahulu dan barulah mencari apa kesalahannya dan sebabnya. jika bala turun, golongan ini terus nampak Allah, semakin banyak bala yang menimpa mereka, semakin dekat mereka dengan Allah. bila bala datang, mereka terus bermunajat kepada Allah untuk memmohon keampunan daripada Allah kerana mereka telah melakukan kesilapan dan wajar Allah beri bala, kita kena sentiasa mengaku kesalahan dengan Allah.

oleh itu, dimanakah kita? diri kita, mesti kita sudah tahu kan? jadi berusahalah untuk menerima apa-apa ujian daripada Allah kerana Allah hendak menguji keimanan hambanya...

semoga kita tabah menghadapi ujian daripada Allah... amin...

No comments: