Friday, November 28, 2008

Fikir

fikir merupakan salah satu cara untuk mendekatkan diri dengan Allah , orang yang banyak berfikir merupakan orang yang cerdik. di sini saya hendak perkatakan mengenai fikir.

fikir yang pertama ialah, fikir akan kehebatan dan kebesaran Allah. bagaimana fikir akan kehebatan Allah? bila kita merenunng sambil memerhatikan alam yang luas ini, hati kita mesti terdetik betapa hebatnya Allah menjadikan alam ini seperti langit tanpa tiang, pokok tidak goyang tanpa angin dan sebagainya,. tengok pula cakrawala yang hebat, bulan bintang matahari bumi dan planet-planet berada dalam keadaan terapung dan bergerak tanpa berlanggar antara satau sama lain. itu menujukkan tanda-tanda kehebatan Allah. adakah pernah kita terfikir? kalau tidak, tunggu apa lagi, fikirkan sekarang. jika sudah, samalah kita taat kepadaNya kerana Dialah yang maha kuasa mencipta sesuatu itu tanpa berhajat dengan makhluk.

fikir yang kedua ialah, melihat dosa kita terhadap Allah. sebenarnya hidup kita tidak pernah tidak melakukan dosa, tiap-tiap hari kita melakukan dosa. adakah kita tidak sedar? jika sedar baguslah. kita kena fikir janji-janji Allah terhadap seksa bila melakukan dosa. berat seksaan Allah. adakah kita sanggup menghadapinya? kalau tidak segeralah kita bertaubat untuk mendapat keampunan daripadanya. Allah tidak pernah memungkiri janjiNya.

fikir merupakan kunci bagi mendapat nur dari Allah. tanpa fikir, maka jauhlah kita daripada mendapat nur untuk berjalan kita pada jalan Allah. orang yang telah mendapat petunjuk dariapada Allah, semakin hari semakin comel amal ibadahnya dan perbuatannya dan tingkahlakunya. bagaimana dengan kita? adakah sebaliknya. cuba fikir... fikir juga merupakan permulaan untuk buka mata hati kita. jadi banyakkanlah berfikir.

fikir juga boleh terbitkan ilmu dan ma'rifah. bila kita fikir akan kehebatan Allah, maka kita akan kenal siapa itu Allah dan kita juga secara tidak langsung boleh mendapat ilmu ketuhanan. jika kita tidak tidak tahu maka kita kena belajar berkaitan dengan sifat-sifat Allah. ilmu di sini bermaksud kita akan nampak semuanya dari Allah. segala yang datang hanya dari Allah. makhluk tidak ada kuasa. Allah tidak menjadikan sesuatu itu sia-sia. setiap kejadian Allah ada gunanya dan ada manfaatnya. oleh itu gunalah sebaik-baiknya ciptaan Allah ini..

ingat, sebesar besar azab didunia tidak boleh dibandingkan sekecil-kecil azab diakhirat... fikirkan..

semoga hidup saya dan hidup kalian diberkati Allah... amin...

No comments: