Sunday, April 19, 2009

Tanggal 20 April

tanggal 20 april 1984 bersamaan 18 rejab 1404 pada hari jumaat, aku telah dilahirkan dimuka bumi bertuah ini. di situlah bermula titik permulaan untuk aku manghadapi dunia ini setelah aku berada di alam yang kedua selama lebih kurang 9 bulan lebih. sekarang aku sudah masuk alam yang ketiga. tinggal lagi 3 alam yang perlu aku tempuhi selepas alam ini. di mana 3 alam yang mendatang ini merupakan keputusan bagi alam yang ketiga ini. jika baik keputusannya, maka baik lah ketiga-tiga alam yang akan bakal kutempuhi kelak. alam ketiga inilah yang akan menentukan hidup kita untuk masuk ke alam ke empat kelima dan keenam.

semakin hari, semakin singkat umurku, apakah yang telah aku sumbangkan untuk agama islam sepanjang hidupku ini? adakah aku ini merupakan golongan yang telah diterangkan dalam suran as sof ayat 2 dan 3? aku minta jauh itu semua. adakah aku ini hanya mampu mengamalkan ajaran agama untuk diri aku sendiri sahaja tanpa menghiraukan orang lain? adakah aku tidak korbankan diriku untuk membela agama? adakah aku ini masih lagi tidak mengamlakan ajaran islam dengan penuh ikhlas? adakah aku masih lalai dan leka untuk menegakkan agama islam? banya persoalan-persoalan yang selalu berlegar diruang fikiranku. "ya Allah, kepadaMu aku mohon keampunan sekiranya sepanjang usiaku ini aku banyak melakukan dosa dan maksiat, sesungguhnya ya allah, aku sebagai manusia yang kerdil tidak mampu untuk meninggal segala laranganmu tanpa pertolongan dan bantuan daripadamu, ya Allah, janganlah sesekali engkau balikkan hatiku ini setelah engkau anugerahkan kepadaku jalan yang benar ya Allah, tetapkan aku berada atas landasan yang betul, kuatlah imanku dalam menghadapi ujian hidup ini ya Allah, ya allah, jauhkan aku dari sifat-sifat yang boleh merosakkan akidahku, daripada segala sifat-sifat yang boleh merosakkan amal ibadahku. janganlah ya allah engkau biarkan diriku tersesat daripada jalanmu. ya Allah, sesungguhnya ya Allah, engkaulah maha pengampun dan sebaik-baik penolong.

kini aku sudah menjangkau satu usia yang cukup untuk menetukan hala tuju hidup aku. usia sebigini merupakan usia yang paling nafsu suka kerana usia inilah ramai remaja yang ingankan hidup bebas dan bersuka ria. aku mohon kepadamu ya Allah janganlah engkau pesongkan hati aku setelah engkau perbetulkan aku di atas jalan yang lurus.

sepanjang hidupku ini aku telah menempuhi berbagai-bagai pengalaman, ada pengalaman yang pahit dan ada juga yang mengerikan, bagi pengalaman yang mengerikan, aku tidak akan lupakan sehingga akhir hayatku. pengalaman pahit ialah bukan kena kejar hantu, bukan kena tangkap polis dan bukannya melibatkan dengan dunia. pengalaman pahit aku merupakan satu dosa besar terhadap Allah. ya Allah, engkau ampunkanlah ya Allah dosa yang telah aku lakukan itu ya Allah, aku tahu ya Allah, engkau sebaik-baik penerima taubat hambaMu, pengampunanMu lebih luas daripada kemurkaanMu. aku yakin denganMu ya Allah.

akhir kalam, sepanjang hidupku dimuka bumi ini, aku berharap akan mendapat rehda Allah dan aku mohon kepadamu ya Allah tunjukilah aku jalan yang lurus dan janganlah sesekali engkau balikkan hatiku ini setelah engkau perbetulkan aku pada jalan yang benar. dan juga ya Allah, kuatkanlah semangatku untuk berjuang demi menegakkan agamaMU.

tidak ada daya dan upaya bagiku ya Allah untuk meninggalkan segala larangan dan maksiat melainkan dengan bantuan dan pertolongan daripamu sahaja ya Allah.....

dengan nama Allah atas agamaku, dengan nama allah atas diri sendiri, dengan nama allah atas hartaku, dengan nama allah atas ahli-ahliku, dengan nama allah atas anak-anakku, dengan nama allah atas sahabat-sahabatku, dengan nama allah atas tiap-tiap sesuatu yang engkau berikan. dengan namamu Ya Allah tuhan tujuh petala langit dan tujuh petala bumi.... aku mohon kerehdaanMu ya Allah..

sekian wassalam..

20 April 2009...

No comments: