Thursday, April 16, 2009

Pejuang Perlu Jaga Solat Jemaah 5 Waktu

pejuang islam merupakan perjuangan yang Allah suka dan merupakan satu kerja yang direhadi oleh Allah jika betul dengan syarat-syaratnya. jika bertentangan dengan hukum syarak, maka pejuang islam ini jugalah orang yang pertama dimasukkan ke dalam neraka jahanam.

jika kita mengaku sebagai seorang pejuang islam dalam berjemaah, kita perlu menjaga hak-hak Allah. bagi pandangan saya sendiri, jika kita bergelar seorang pejuang, maka kita perlu menjaga solat lima waktu secara berjamaah di surau mahupun di masjid bukannya dirumah. jika kita mampu berjuang disana sini, kenapa kita tidak mampu untuk berjuang untuk melangkah kaki ke temoat solat berjamaah. usahakan solat berjamaah di surau ataupun masjid kerana disitulah turunnya rahmat Allah. kita kena bersungguh-sungguh untuk melakukan solat berjamaah ini. kerana dengan solat berjamaah roh perjuangan akan menjadi lebih kukuh lagi. kadang-kadang apa yang saya perhatikan disini, ramai mereka yang mengaku pejuang islam tetapi tidak bersungguh untuk solat berjamaah. semuanya hendak senang. dengar saja azan buat tidak tahu dan buat memekakkan telinga saja. langsung tidak terangkat kaki untuk melangkah ke tampat azan tersebut. kenapa ini boleh terjadi, kerana roh perjuangan belum lagi masuk dalam diri kita. kadang-kadang saya sering perhatikan, pejuang islam ini tidak bersungguh untuk melakukan solat berjamaah bila mereka berada dalam kelopok mereka. mereka akan solat bejamaah juga tapi bersama-sama dengan mereka sahaja sama ada dirumah ataupun dimana mereka berada. bagi saya ini bukan berjihad melawan nafsu, ini merupakan menyukakan nasfu semata-mata. semua keja hendak senang. langung tidak mahu susah. mujahadah itu lebih penting.

ini merupakan pandangan saya sahaja, waktu yang kita boleh tentukan iman seseorang itu ialah adakah orang itu mampu berjihad melawan bantal dan selimut untuk bangun solat subuh berjamaah. jika ini tidak boleh dilaksanakan, maka tahap iman orang ini masih berada pada tahap yang rendah dan anda bukan seorang pejuang islam lagi. diri anda tidak layak untuk digelar sebagai seorang pejuang islam. kadang-kadang bukan tidak sedar bila orang azan subuh, dengar saja azan, tambah sedap lagi tidur. jadi orang -orang macam ini kalau cakap tentang agama pun tidak ada roh dan tidak boleh beri manfaat kepada orang yang mendengarnya. roh perjuangan tidak ada. untuk menilai iman seseorang itu, maka dilihat pada subuhnya. adakah mampu untuk melakukan solah secara berjamaah disurau ataupun masjid, buka DIRUMAH. jika ini masih berlaku pada diri kita, ayuh bersegeralah ke masjid ataupun rumah-rumah Allah kerana disutlah tempat turunya rahmat dan barakah.

jika golongan pejuang ini masih tidak mampu untuk berusaha bersungguh-sungguh untuk solat berjamaah, jangan harap perjuangan anda disukai ramai., sebab itu bile diperhatikan ramai yang tidak berminat untuk menyertainya termasuk aku.... ubah dulu baru aku join....

tanpa kesungguhan dan melawan kesenangan nafsu, perjuangan tersebut tidak akan menemui kepahitan dan kepayahan dan langsung tidak ada mujahadah. mujahadah adalah penting dalam perjuangan. tanpa mujahadah melawan keseronokan nafsu, diri anda tidak nampak sebagai seorang pejuang islam malahan tawar pula. roh pejuang tidak ada pada diri seseorang dan bila roh ini tidak ada, maka orang lain tidak akan tertarik untuk menyertainya.

zaman nabi dulu pun sahabat hendak bakar rumah-rumah yang tidak hadir untuk solat berjamaah. ini menunjukkan bahawa solat berjamaah amat-amat penting. jagalah dan bersungguhlah dalam mengerjakan solat berjamaah. ini tidak, letih sikit dah tidak mahu pergi, pening sikit dah tidak mahu pergi, mangantuk sikit dah tak mahu pergi, demam sikit dah tak mahu pergi, ingatlah, itu semua merupakan ujian daripada Allah untuk menguji tahap keimanan seseorang hambaNya yang bergelar seorang pejuang islam.

saya menulis artikel ini kerana saya selalu perhatikan ditempat saya ini. mereka yang kuat buat program untuk menaikkan islam tetapi mereka sendiri malas unruk ke surau untuk solat berjamaah. di sini juga tertubuhnya ahli raka surau tetapi sekadar nama sahaja, orangnya jarang-jarang sahaja turun ke surau untuk solat berjamaah.

seperkara lagi, jagalah waktu solat, bukan tunggu orang azan baru nak semayang atau baru nak turun ke surau. jaga waktu masuk solat pukul berapa dan lekas-lekas turun untuk azan kerana pahala azan amat besar lebih besar daripada pahala imam.

SERULAH MANUSIA KEPADA ALLAH BUKAN SERU MANUSIA KEPADA KELOMPOK ATAU KUMPULAN ATAU DIRI KITA SENDIRI....

DIHARAP PERBETULKAN APA YANG SALAH, SAYA INSAN YANG LEMAH.

WASSALAM...

1 comment:

aniuna said...

salam...

teguran yang cukup membina...
syukran ya akh