Tuesday, April 14, 2009

Kenapa Mahasiswa Tidak Boleh Berpolitik?

sejak dari dulu lagi, undang-undang telah menetapkan bahawa mahasiswa ataupun mana-mana pelajar tidak boleh berpolitik. jika masih berdegil akan dikenakan tindakan undang-undang AUKU.

tetapi sejak akhir-akhir ini, golongan mahasiswa telah berani secara terangan berkempen untuk parti-parti politik sama ada pembangkang mahupun pihak kerajaan. setelah dibuat kajian, disini berlaku ketidak adilan dalam menetapkan undang-undang. ini dapat dibuktikan melalui, jika mahasiswa yang berkempen atau menyokong parti pembangkang sahaja yang akan dikenakan tindakan dan jika mahasiswa tersebut menyokong kerajaan maka mereka tidak akan dikenakan tindakan. adakah ini demokrasi yang sebenar? sebab inilah mahasiswa semakin berani menuntut keadilan. bagi mereka yang belajar undang-undang, maka mereka akan tahu dan mereka tidak akan takut untuk berdepan dengan pihak kerajan jika sekiranya mereka diambil tindakan. mereka tahu undang-undang, sudah tentu mereka ada hujah untuk menjawabnya.

kalau betul mahasiswa atau pelajar tidak boleh berpolitik, siapakah yang akan menganggantikan tampuk pemerintahan dalam negara. nak harapkan mereka yang tidak sekolah untuk memerintah? hancur negara, orang yang cerdik pandai sekarang ni pun dah banyak berlaku rasuah la, pecah amanah la dan bermcam lagi jenis kesalahan melibatkan harta negara. adakan ini dilakukan oleh mereka yang tidak berpelajaran? kalau perkara ini boleh berlaku kepada mereka yang berpelajaran, bagaimana kalau negara kita diperintah oleh mereka yang tidak bersekolah? jadi menjadi kesalahan yang besar jika pelajar-pelajar disekat untuk berpolitik kerana merekalah tonggak negara pada masa akan datang. mereka perlu belajar dari awal lagi. takkan nak tunggu sampai pencen baru nak belajar politik, memerintah tak sampai setahun dah masuk dalam lubang tanah. tidak masuk situ pun paling tidak sudah nyanyuk, tertukar kerusi la dalam dewan. itu ke yang kita mahukan untuk memimpin kita?

jadi bersama-sama kita memperjuangkan keadilan demi memartabatkan negara islam yang sebenar..

No comments: