Tuesday, April 28, 2009

Perbanyakkan Sedekah

sedekah merupakan satu amalan yang paling disukai Allah kerana Dia hendak menguji sejauh mana manusia sayang kepada hartanya. harta kita merupakan pinjaman dari Allah di mana Allah turunkan kepada kita untuk menggunakan dengan cara yang betul.

Allah juga mahu menguji sejauh mana kita boleh menguruskan pinjaman yang telah diberikanNya kepada kita. jika kita pandai menguruskannya, maka selamatlah kita jika tidak akan berlaku sebaliknya. janganlah kita menjadi manusia paling kedekut kerana itu semua bukan milik kita, itu semua hanya pinjaman semata-mata dari Allah.

ringan kan tangan kita untuk bersedekah, jangan sayang pada harta kerana ianya tidak akan kekal lama. selepas kita mati, sudah tentu semuanya kita akan tinggal. jdi gunalah sepenuhnya sebelum mati dan jangan simpan banyak-banyak kerana kita tidak tahu bila mati. bila kita mati harta kita menjadi rebutan waris. kalau cara pembahagian kena berlandaskan syariat, maka selamatlah kita. kalau inya dibahagikan dengan ikut suka hati maka binasalah kita dalam kubur.

sedekah juga boleh menolak kita daripada terkenan bala seperti kemalangan, kerugian dan sebagainya yang mana melibatkan harta. dengan bersedekah, perkara-perkara tersebut boleh dielakkan. sedekah bukan sahaja harta tapi juga jiwa raga,tenaga dan senyumam juga sebagai sedekah.

sedekah yang paling besar ialah sedekah harta kerana ianya akan mengikis kita sifat-sifat tamak dan sayangkan dunia. dunia merupakan bangkai bernyawa bagi kita kerana dengannya kita boleh binasa. kejar dunia tanpa menghiraukan akhirat. binasalah kita.

kumpul harta tidak salah tapi biar kena pada hukum syarak. semakin kita banyak bersedekah, semakin berganda kita akan perolehi. jadi kenapa kita sayang sangat nak bersedekah kerana itu telah dujanjikna oleh Allah kepada kita.

semoga harta kita mendapat berkat dari Allah dan pentingnya keberkatan harta ini adalah untuk menjadi darah daging kita dan juga ahli kelaurga kita. jika harta tiada keberkatan, maka kita memakan harta tersebut akan menjadikan diri kita jauh dari Allah dan menjadi gelap perut. hendak belajar pun susah, nak buat ibadah pun malas.

jadi carilah harta yang halal, biar sedikit asalkan diberkati. kita selalu mangamalkan ayat seribu dinar tetapi sejauh mana kuatnya pegangan kita dan keyakinan kita terhadap janji-janji Allah?

jadi perbanyakkan sedekah kerana harta itu bukan milik kita, milik Allah semuanya yang hanya diberi pinjaman kepada kita untuk menguruskannya...

No comments: