Saturday, February 7, 2009

Tolong Jawab Siapa Yang Tahu

ana terdengar satu ceramah ustaz yang agak sohor juga lah.. dalam ceramahnya ana konfuis beberapa perkara dan ana cuba nak minta penjelasan kepada mereka yang tahu hukum hakam ni. ini sekadar untuk berkongsi ilmu.

1. katanya. air liur adalah najis bila ianya keluar dari mulut. adakah betul ianya najis. kalau najis ianya adalah haram dimakan walaupun halal disentuh. persoalan ana, jika kita minum air dengan menggunakan gelas atau cawan atau apa-apa pun, sudah pasti air liur kita akan melekat pada cawan tersebut. jadi, adakah ianya najis? kalau najis haram kita minum kali kedua cawan yang sama. minta penjelasan.

2. kucing adalah tidak najis, tetapi jika bulunya tetanggal pada badannya ianya akan jadi najis, jadi, bila bulu kucing itu melekat pada pakaian kita dan ianya tidak boleh dibuat solat. ust tu kata tak najis. tolong perjelaskan. walaupun kuantiti sikit ianya tetap dinamakan najis juga.

3. katanya lagi, hingus juga adalah najis dan jika ianya diletakkan dalam kain atau apa-apa pun jika ianya diletakkan dalam poket dan tak sah sembahyang kerana katanya kita menanggung najis. betul ke? perjelaskan.

4. adakah benar boleh makan makanan yang tidak dimasak? katanya juga boleh, ana cukup konfius bab ni. sedangkan setahu ana memang kena masak terlebih dahulu dan haram makan makanan yang belum dimasak.. hatta ulam-ulam yang yang boleh dimakan begitu sahaja pun makruh lagi kita makan ni apatah lagi benda berdarah. perjelaskan..

5. mikrofon klip yang diklipkan pada baju, adakah kita menanggung najis jika pada kabel tersebut ada najis. jawab ust tu ya, ana setuju, tapi di amplifier tu katanya tidak.. sedangkan kabel tersebut juga berhubung dengan amplifier tu. takkan ti kabeldi kabel boleh dan di amplifer tu tidak boleh sedangkan ianya berhubung antara satu sama lain.. tolong perjelaskan khilafiah. jangan kelaurkan sesuatu hukum yang meragukan.

harapan ana kepada mereka yang tau sila jawab.... sekadar nak berkongsi ilmu...

2 comments:

Anonymous said...

eemm,sape ye ust 2??nape x tye kt ust 2 trus....takut ke?jgn takut ble blajar..ble ad kemusykilan,trus tye la..jgn musykil kt dlm blog plak.

Pencinta Agama said...

bukan tak nak tanya.. tak sempat sebab soklan depan dia terlalu banyak dah dan masa pun tak sempat..