Thursday, February 5, 2009

Manusia Tidak Lepas Dari melakukan Dosa

sebut je nama manusia, mesti tidak dapat lari dari melakukan dosa melainkan rasul dan nabi yang maksum. tidak kira sama ada dosa besar mahupun dosa kecil. boleh dikatakan tiap-tiap hari manusia melakukan dosa. adakah kita tidak sedar yang kita setiap hari melukakan dosa? itulah hakikatnya. dosa-dosa kecil diampunkan dengan amalan-amalan baik dan sunat seharian. insyaAllah dosa tersebut terhapus sekiranya kita melakukan kebaikan dengan niat yang ikhlas membuat amal kabjikan.

kenapa Allah jadikan taubat? persoalan ini terlalu mudah untuk dijawab tetapi amat sukar untuk melakukannya. kita sering membuat dosa tapi tidak pernah tua untuk bertaubat. Allah jadikan taubat kerana Allah tahu bahawa manusia akan melakukan dosa besar. dosa besar ini tidak kira siapa, ianya akan menyerang dengan berbagai-bagai cara tanpa disedari atau pun tidak. bila terjatuhnya kepada dosa ini, maka segeralah kita kembali kepada Allah dengan bertaubat sungguh-sungguh. taubat sungguh-sungguh yang diterima oleh Allah ialah selepas taubat kita harus menyesali perbuatan kita dan berjanji sungguh-sungguh dengan Allah tidak akan melakukannya lagi. kedua,mesti timbul perasaan benci terhadap perbuatan kita tersebut dan ketiga hendaklah diiringi dengan amal-amal soleh.

jika selepas bertaubat jatuh lagi kepada dosa tersebut, taubat la lagi, jangan putus asa. adakah Allah tidak terima taubat kita yang sebelum ini? ingatlah wahai saudaraku semua, Allah Maha Pengampun......

tidak ada dosa yang Allah tidak Ampunkan. tidak ada masalah yang tidak dapat diselesaikan, tidak ada kekuatan untuk meninggalkan dosa melainkan pertolongan daripada Allah, tidak boleh berbuat taat melainkan pertolngan daripada Allah. segala-galanya dari Allah.. kembalilah kepada Allah mudah-mudahan amal ibadah dan taubat kita diterma oleh Allah..

amin.. ya Allah...

No comments: