Tuesday, February 10, 2009

Kerakusan Manusia Kerana Kuasa

pertama-tama sekali marilah kita sama mengucapkan syukur kepada Allah yang tidak terhingga memberi nikmat dan rezeki kepada kita tanpa putus-putus dan tanpa pilih kasih. terasa ringan tangan ini untuk menulis satu artikel yang agak panas yang sedang melanda negara kita khususnya dinegeri perak ini.

semua orang sudah tahu apa dah jadi dengan negeri perak ini. pergolakan politik memang cukup hebat. kejatuhan kerajaan pakatan rakyat yang dianggap oleh kerajaan persekutuan adalah sah. bagi ana, sepatutnya kerajaan pakatan rakyat tidak jatuh lagi kerana ada beberapa perkara yang meyakinkan diri ana yang menyatakan kerajaan pakatan rakyat masih lagi kekal sebagai sebuah kerajaan yang sah. oleh kerana sifat kerakusan dan ketamakan jawatan dalam pemimpin umno sendiri menyebabkan berlakunya kekecohan.

untuk jatuhnya sesebuah kerajaan, beberapa perkara perlu diikuti.

1. menteri besar mesti dengan rela hati meletak jawatan sebagai menteri besar bukan secara paksaan. walaupun diarah oleh raja, tetapi ianya bukan satu syarat untuk wajib menerima, kuasa raja hanya boleh memecat exco dan tidak ada kuasa yang boleh memcat menteri besar sesuka hati. menteri besar pakatan rakyat hanya menjawab bila diarahkan oleh sultan perak "patik mohon derhaka" yang bermaksud "patik mohon tidak setuju" bukan hendak derhaka tapi itu adalah bahasa istana. tolong perbetulkan keadaan,. nampaknya pemimpin tertinggi umno sendiri tidak tahu penggunaan bahasa istana sehinggakan mengatakan YB nizar derhaka kepada sultan.

2. mesti mengadakan sidang dewan undangan negeri dan mengemukan unsur undi tidak percaya. kuasa ini hanya boleh dilakukan oleh speaker sahaja dan jika speaker tidak mahu membawa usul ini untuk dibahaskan, maka ianya tidak boleh dibahaskan. tiada siapa yang boleh memaksa speaker untuk berbuat demikian. kuasa ini sepenuhnya di tangan speaker.

3. mengadakan pilihanraya semua dun dinegeri perak. ini akan ditentukan oleh rakyat sendiri siapa kerajaan mereka dan siapa menteri besar mereka. kenapa unmo takut sangat hendak mengadakan pilihanraya semula? kalau betul-betul yakin parti komponen BN mempunyai kekuatan yang cukup, kenapa takut?

itu merupakan syarat-syarat bagi membentuk sebuah kerajaan baru. selagi mana menteri besar sekarang ini masih lagi memegang jawatan menteri besar, selagi tu menteri besar yang baru tidak boleh dilantik. jadi menteri besar dato zamri adalah tidak sah. jadi kita sebagai rakyat haruslah meneliti dan memikirkan yang mana baik yang mana buruk. kita orang belajar tinggi kenapa masih lagi dibelenggu kebodohan. bangkitlah wahai umat islam. pertahankan kerajaan islam sepenuhnya.

tegakkan islam, kita pasti akan selamat dunia dan akhirat. tidak ada jalan lain untuk menyelamatkan kita diakhirat nanti melainkan ketakwaan yang tinggi kepada Allah. serulah manusia dengan baik supaya betul-betul memahami islam sejati bukan islam celup-celup.

semoga hidup kita disinari nur islam... amin..

No comments: