Thursday, February 26, 2009

Kadang-Kadang Perlu Teguran Secara Terbuka

tegur-menegur merupakan satu cara untuk mebaiki kesalahan yang telah dilakukan dan supaya ianya tidak akan berulang lagi. disini saya bukan hendak menyatakan yang saya ini adalah sempurna hendak tegur orang sana sini. tapi budaya tegur menegur adalah salah satu budaya yang baik kerana dengan adanya teguran kita dapat membaiki kesalahan kita. kita kadang-kadang tidak sedar akan kesalahan kita. kadang-kadang kita asyik syok sendiri sahaja tidak tahu tindakan kita itu betul atau tidak. kita selalu nampak diri kita betul dan orang lain salah, kita tidak pernah sedar itu semua. mentang-mentang kita ini memperjuangkan islam (sebagai contoh), kita telah merasakan diri kita sudah sempurna dan tidak perlu teguran lagi. ini merupakan silap yang besar dalam sesuatu organisasi. kadang-kadang kita ini suka sangat bersikap berada dalam satu kelompok dan mereka tidak akan endah dengan teguran jika teguran itu datang dari bukan dalam kalangan kelompok mereka. mereka akan mendengar orang-orang dalam kelompok mereka sahaja.(contonya kelompok kumpulan tabligh)

jadi dengan teguran secara terbuka adalah lebih baik daripada tegur secara dalaman jika sekiranya tegur secara dalaman sudah dibuat sebelum ini. disini saya ingin menyatakan, elekkan budaya berkumpulan dan berkelompok. ini akan menyebakan jika salah seorang daripada ahli kelompok itu buat silap, mereka tidak akan nampak silap, malahan back up pula. salah tetap salah dan mereka yang bersalah perlu dihukum. hukuman kadang-kadang perlu lembut dan kadang-kadang perlu manggunakan kekerasan. jika dengan cara lembut tidak diendahkan perlulah dilakukan secara sedikit keras bukan terlalu keras.

jadi kita sebagai khalifah Allah dimuka bumi ini hendaklah sentiasa sedar yang hidup kita ini penuh dengan kesilapan dan kesalahan dan jika kita menerima teguran hendaklah terima dan tidak perlu hendak melenting untuk menunjukkan kehebatan kita. marah merupakan sifat syaitan durjana yang sentiasa menghasut manusia ke arah kebinasaan. orang yang kuat beramal dengan ajaran islam syaitan akan menghasut dengan cara lain dan kadang-kadang kita sendiri tidak sedar itu merupakan hasutan daripada syaitan. hasutan syaitan amat luas sehinggakan manusia akan kalah dan tertipu dengan diri sendiri. perasan amal banyak tapi habuk pun tidak ada.

oleh itu buangkan sifat tinggi diri, ego, sombong dan banyak lagi sifat yang tercela dalam diri apabila kita digelar sebagai seorang pejuang islam yang sebenar. dasar perjuangan islam bukan terletak pada peribadi seseorang, dasar perjuangan islam adalah sejauh mana mereka cuba mengamalkan islam secara keseluruhannya. kadang-kandang kita merasakan diri kita sudah perfect kerana sudah berada di landasan yang betul. ini yang mendatangkan masalah, sebab itu bila ditegur mereka ini tidak akan dapat menerimanya dan perasaan marah membuak-buak dalam hati. marah merupakan jalan syaitan dalam menyesatkan manusia. kenapa tidak boleh bersabar bila kita menerima sesuatu perkara yang bercanggah dengan diri kita? itu macam ke yang diajar oleh islam???

jadi diharap bila ada orang menegur kita itu adalah tanda diri kita masih lagi berada dalam kesalahan dan perlu diperbaiki. disini saya bukan hendak menunding jari kepada sesiapa tetapi ini juga unutk peringatan unutk diri saya dan juga kepada pembaca diluar sana. tetapi orang itu yang makan cili dialah yang terasa pedas. orang sebelah tidak akan rasa walapun sahabat kita berada disebelah kita. jadi yang baik dijadikan teladan dan yang buruk dijadikan ikhtibar.

wassalam....

2 comments:

Anonymous said...

salam, terima kasih kpd akhi di atas teguran yang dibuat. semoga Allah memberkati usaha akhi untuk memperbetulkan keadaan yang dilihat 'tidak kena pada tempatnya itu'. Barakallah.

Anonymous said...

salam, trm kasih di atas teguranmu ya akhi. Mohon maaf kalau ada salah dan silap. Barakallah, semoga Allah memberkatimu.