Friday, February 6, 2009

Telitikan Sebelum Meletakkan Hukum

hukum merupakan salah satu tatacara perbuatan kita untuk mengsahkan amal kita ataupun panduan kita untuk melakukan ibadah. berkaitan dengan hukum ini, disini ana nak berkongsi pandangan sedikit.

sebelum kita hendak melakukan sesuatu perkara hendaklah tahu terlebih dahulu hukum hakam, cara perlaksanaannya dan panduannya. jika tidak segala amal kita tidak sah dan sia-sia.

tetapi dalam menetapkan sesuatu hukum, kita tidak boleh mengikut pandangan kita sendiri. ianya perlu ada rujukan dan perlu diteliti. jangan kita mudah-mudah kelaurkan hukum. terdapat banyak perbahasan antara ulamak ulamak berkaitan hukum. kaji semuanya dulu barulah boleh keluarkan hukum. jangan kita bersumberkan satu rujukan sahaja dan tanpa dibahas. ini boleh mendatangkan kekeliruan bagi mereka yang tidak tahu apa-apa.

jika persoalan ditanya pada kita megenai sesuatu hukum, kita hnaya menjawab yang kita tahu sahaja, jika ada lagi perbahasan jangan cepat kata sesat kerana mungkin perbahasan tersebut ada jalannya. takut kita pula yang sesat. ini bahaya. jangan mudah menghukum sesuatu hukum. jangan anggap diri kita dah sempurna. jangan cuba berbahas mengenai hukum hakam ini kerana takut kita tersalah cakap menyebabkan orang akan guna. kalau ianya betul alhamdulillah tapi kalau sebaliknya macam mana?

oleh itu sekiranya kita masih ragu-ragu sesuatu hukum, jangan mudah memutuskan hukum tersebut. tawakuf terlebih dahulu dan cuba cari jalannya. jangan kita bantah membantah antara satu sama lain. jangan mudah mudah mengatakan orang itu sesat, ntah-ntah kita yang sesat. mentang-mentang ada sedikit ilmu nak tunjuk terer dan berlagak. minta jauh la semua tu ye.. harap kepada mereka yang ada ilmu agama ni supaya berhati-hati bila bercakap.

biarlah kita mengalah daripada sesat dan terpesong. semoga kita menjadi orang yang teliti mengeluarkan hukum....

No comments: