Monday, September 28, 2009

Erti Perayaan

bahang syawal masih lagi terasa, setelah sebulan berpuasa, maka kita pula menyambut hari perayaan yang dinamakan hari raya aidilfitri. ramai yang bermaaf maafan, kenapa sudah menjadi adat kita bila tiba sahaja musim perayaan baru hendak meminta maaf.. sedangkan membersihkan dosa-dosa ini merupakan hendaklah dilakukan setiap hari sebelum tidur terutamanya. tidak mengapalah, kita sudah terbiasa dengan adat tersebut. tidak menjadi satu kesalahan.

apa yang hendak saya berkongsi disini ialah, kenapakah kita sambut perayaan dengan begitu meriah sekali. terdapat 2 golongan manusia yang menyambut perayaan ini.

pertama,

golongan ini merupakan golongan yang suka sambut hari raya kerana tidak perlu lagi berlapar disiang hari. mereka juga menganggap bebas untuk makan disiang hari tanpa bersembunyi lagi untuk makan waktu siang hari. sedangkan sebelum ini terpaksa makan dalam keta, dalam semak, tempat-tempat tidak ada orang dan sebagainya. jadi golongan yang suka menyambut perayaan kerana sebab ini merupakan golongan yang fasik, golongan yang dilaknat oleh Allah. amalan-amalan mereka hanya sia-sia. walaupun malamnya buat solat tarawikh, bangun sahur, sedekah dan sebagainya tetapi semua itu ditolak oleh Allah kerana penyakit yang ada dalam hati masih lagi tidak dibersihkan.

kedua,

golongan kedua ini merupakan golongan yang suka juga menyambut perayaan tetapi mereka suka kerana mereka berjaya melawan nafsu untuk makan, mimun dan sebagainya disiang hari. setelah sebulan melawan segala hasutan, akhirnya mereka berjaya menghabiskan puasa sebulan berbanding orang lain yang tidak tahan untuk berpuasa sehinggakan mengambil tindakan untuk tidak berpuasa. golongan ini merupakan golongan yang direhdai oleh Allah.

jadi dimanakah diri kita. kita berada dalam golongan yang mana... kedua-duanya suka untuk menyambut hari raya tetapi suka mereka berlainan. ini merupakan sifat hati manusia. hati jika tidak dibersihkan, maka terjadilah sedemikian.

selamat berpuasa bulan syawal. semoga dengan puasa 6 hari dalam bulan syawal dapat menampung kebocoran puasa dalam bulan Ramadhan..

wassalam

No comments: