Wednesday, December 10, 2008

salam eidul adha

dikesempatan ini saya ingin mengucapkan selamat hari raya eidul adha kepada sahabat sahabiah sekalian. dikesempatan ini juga saya ingin memohon keampunan daripada sahabat sahabiah sekiranya sepanjang kita bersahabat ada kesilapan dan kesalahan.

raya korban ialah bagaimana allah hendak menguji pengorbanan hambaNya. asal usul raya korban adalah berpunca daripada pengorbanan nabi ibrahim dan anaknya ismail. nabi ibrahim bermimpi pada suatu ketika dan dalam mimpinya nabi ibrahim diarahkan supaya menyembelih anaknya ismail.

berita mimpi itu disampaikan kpeada anaknya lalu anaknya bersetuju kerana itu adalah perintah daripada Allah. lalu nabi ibrahim membawa anaknya ke suatu tempat tanpa memberi tahu ibunya. sampai sahaja disana, anaknya berpesan kepada ayahnya supaya ikat kemas supaya dia tidak menggelupur dan menyuruh ayahnya tajamkan pisau supaya cepat mati. lantaran itu, selepas pisau diasah tajam dan diikat kemas, penyembelihan mula berlaku dan pisau yang tajam itu tidak mampu untuk menghiris leher anaknya. pada waktu itu juga Allah telah menggantikan binatang kibas dari syurga.

itulah secara ringkas mengapa umat islam menyambut hari raya korban. jika diliohat dari peristiwa itu, maka kita boleh mengambil pengajaran betapa besernya pengorbanan nabi ibrahim sehingga anak kesayangan sendiri pun sanggup sembelih demi menunaikan perintah Allah.. kita bagaimana? ke manakah kedudukan kita?????

No comments: