Tuesday, December 2, 2008

Jangan Terpedaya Dengan Tipu Daya Syaitan

syaitan merupakan makhluk yang paling jahat. mereka telah berjanji kepada Allah untuk menyesatkan manusia dibumi ini.

sesungguhnya tipu daya syaitan amat luas dan tidak kira siapa akan kena tipu saya syaitan. hanya mereka kenal sahaja bentuk tipu daya akan selamat. untuk mengetahui bentuk tipu daya syaitan, kita kena belajar dan rajin-rajinlah diri menghadiri majlis ilmu.

orang alim dengan cara tersendiri di tipu dan orang awan dengan cara tersendiri dan orang jahil dengan cara tersendiri. syaitan amat bijak dalam menipu. sebab itulah bagi mereka yang suka menipu dan cakap bohong merupakan rakan bagi syaitan.

sebagai contoh, orang alim ditipu dalam amal, orang awam ditipu seperti akhlah dan orang jahil ditipu dengan dunia. sebenarnya, itu semua bentuk tipu daya terhadap semua manusia tidak kira siapa.

jadi berhatilah-hatilah dengan tipu daya syaitan supaya ianya tidak membinasakan diri kita. kadang-kadang kita sendiri tidak perasan yang kita sebenarnya ditipu oleh syaitan. biasanya lelaki di tipu dengan menggunakan perempuan. ini cukup bahaya bagi orang lelaki tidak kira jenis lelaki yang macam mana pun...

jadi berhatilah-hatilah kita semua supaya terselamat dunia dan akhirat....

No comments: