Monday, April 20, 2009

Akhlak Pohon Bagi Segala Ibadah

wahai sekalian hamba yang menuju kpeada Allah, hendaklah kamu ketahui bahawa hidup manusia dengan tiada agama adalah sesat ia daripada jalan yang hak. maka hendaklah kamu berpegang teguh dengan agama yang di bawa oleh rasulullah SAW dan beramal dengannya adalah fardhu ain atas setip mukalaf. dan hendaklah kamu ketahui bahawa tiada sempurna agama itu melainkan mengenal kamu akan Allah yang menjadikan kamu dan sentiasa memberi rahmat kepada kamu dan memelihara kamu daripada dulu hingga ke saat ini. tiada luput ia daripada kamu walau satu saat yang sedikit.

tetapi manusia pada hari ini lupa dan alpa akan perintah Allah sewaktu senang. rata-rata manusia pada hari ini jika diperhatikan, mereka akan berjinak dengan Allah setelah mereka iniginkan hajat ataupun ditimpa musibah. jika terkena perkara ini barulah mereka hendak menghadap Allah. sewaktu mereka sibuk dan senang mereka lupakan akan Allah sedangkan Allah memerintahkna kepada kita bahawa ingatlah kepada Allah setiap waktu tuidak kira sewaktu senang mahupun susah sama ada berhajat atau tidak kena ingat Allah selalu. Allah tidak pernah berhajat kepada makhluk tetapi makhluk sentiasa berhajat kepada Allah.

jika diperhatikan, kebanyakan manusia bila mereka susah sahaja akan mula mencari Allah. sebagai contoh, jika disesebuah intitusi pengajian, bila tiba waktu peperiksaan maka berduyun-duyun akan surau atau masjid untuk berdoa kepada Allah supaya lulus peperiksaan. mereka tidak sedar bahawa perbuatan mereka sebenarnya memalukan diri sendiri. kenapa saya berkata sedemikian, sebagai contoh, orang yang kita kenal tapi tidaklah rapat sangat, tiba-tiba datang kepada kita untuk meminjam wang daripada kita. bagaimana reaksi kita? sedah tentu berat hendak beri kepada orang berkenaan. oleh itu, jika kita jarang-jarang bermunajat kepada Allah tiba-tiba waktu susah datang untuk bermunajat. tidak malu ke muka kita dengan Allah? dah la di waktu senang kita melupakan tiba di waktu susah baru nak mencariNya.. kemana nak letak muka kita?

jika disekolah pula, jika diperhatikan, pada awal sessi persekolahan iaitu penggal pertama persekolahan, kebanyakan sekolah akan menganjurkan sukan sama ada diperingkat sekolah, daerah, negeri dan antarabangsa. cuba kita perhatikan, waktu sukan adalah antara pukul 3 hingga pukul 6.30 ptg. sudah tentu pelajar-pelajar akan solat asar selepas pukul 6.30. tapi malangnya, sikap pelajar ini mereka tidak akan balik selagi nampak tanah. mereka akan balik setelah hendak masuk magrib. mereka akan bersuka ria lagi di padang dan di kedai-kedai dan melepak mana-mana lagi. sudah tentu mereka ini tidak akan solat asar. siapakh yang bersalah dalam hal ini. ingat kita sebagai cikgu harus memainkan peranan yang penting dalam perkara ini kerana jika murid melakukan dosa kita juga akan mendapat saham yang sama. dari segi aurat juga mereka tidak akan jaga bila bersukan, campur gaul lelaki perempuan, kalau acara-acara yang melibatkan perempuan mesti ramai pelajar lelaki yang menontonnya. ingat wahai sekalian muslim, itu semua dosa dan maksiat yang harus kita cegah bersama.

masuk sahaja penggal kedua maka peperiksaan upsr pmr spm dan stpm akan bermula. maka mereka mula akan mendekatkan diri dengan Allah dengan mengadakan solat hajat untuk peperiksaan. maka pihak sekolah memanggil ibu bapa dan ustaz untuk majlis solat hajat tersebut, ini merupakan satu penghinaan kepad Allah, waktu bersukan tidak amalkan perintah Allah, waktu hendak peperikasaan baru nak ikut perintah Allah. tak malukah kita? agak-agak allah terima tak? memang la Allah maha adil dan maha menerima, tapi.... jenis muka tak malu...

jadi saya berpesan kepada diri saya dan juga sidang pembaca sekalian, ingatlah akan Allah selalu dan hiasilah dirimu dengan akhlak-akhlak islam supaya islam dapat dijulang tinggi dan digeruni orang bukan islam..

semoga islam terus berkembang..

wassalam...

No comments: