Sunday, January 4, 2009

Takutlah Akan Allah

takut merupakan sifat kebimbangan pada hati untuk mengerjakan sesuatu. maksud sesuatu disini ialah sesuatu perkara yang ditegah oleh Allah daripada mengerjakannya. takut disini merupakan takut untuk melakukan dosa.

terdapat juga dalam kalangan manusia, takut mereka itu kepada Allah kerana kenal akan sifat-sifat kebesaranNya. takut inilah yang lebih sempurna.

berkata diantara ulamak, bahawa telah menjanjikan oleh Allah akan empat perkara bagi mereka yang takut akan Allah iaitu petunjuk, rahmat, ilmu pengetahuan dan redha Allah daripadanya.

perkara-perkara yang membolehkan takut akan Allah ialah;

1. dengan ilmu ma'rifatullah. maka mereka yang mengetahui akan sifat-sifat kebesaran Allah dan yakin terkayanya Allah daripada segala sesuatu. dan ia juga yang menjanjikan syurga dan neraka dan menetukan penghuni-penghuninya.

2. dengan memandang kepada sekelian mereka yang takut akan Allah serta bersahabat dengan mereka itu.

dalam kalangan ulamak lain pula berkata bahawa, untuk mendatangkan takut itu dengan menghidupkan fikir. dan hasil daripada fikir itu kemudian daripada takut ialah bertaubat dan ibadah. maka yang demikian itu wujudlah rasa kasihnya kepada Allah....


semoga kita sentiasa berfikir kehebatan dan kebesaran Allah dan seterusnya cubalah sedaya upaya untuk takut akan Allah..

No comments: